اثرات خواسته و ناخواسته تکنولوژی بر سبک زندگی

تکنولوژی

اثرات خواسته و ناخواسته تکنولوژی بر سبک زندگی

در طول تاریخ انسان ها برای رسیدن به کمال در جستجوی دانش و معرفت بوده اند.
 
از این رو فناوری در همه زمینه های علمی و معرفتی به وجود آمد که سبب رفاه و شکوفایی زندگی انسان در زمینه های گوناگون گردد.
 
ورود تکنولوژی به زندگی و دوره های مختلف تاثیر گذاری آن بر سبک زندگی انسان را می توان به سه دوره به شرح زیر تقسیم کرد:
1.    کشاورزی
2.    صنعتی
3.    فرا صنعتی
از نیمه ی دوم قرن بیستم و همزمان با پایان عصر صنعتی تحولات پر شتاب علمی- تکنولوژیکی آغاز گردید.
 
نخست، با ورود رایانه به عرصه فناوری، زندگی انسان متحول شد.
 
سپس با هم گرایی امواج حوزه اطلاعات و ارتباطات، رایانه ها به کمک تکنولوژی های ارتباطی از جمله تلفن به هم وصل شدند,
 
و ابعاد مختلف قابلیت های این دو تکنولوژی پر توان با توان مندی های تکنولوژی تلویزیون ترکیب شده و بدین ترتیب عظیم ترین دستاورد تکنولوژی انسان ساخته شد.
 
در ادامه شبکه جهانی ارتباطات و اطلاعات یا همان اینترنت نیز به سرعت همه ی ابعاد زندگی بشر را دگرگون ساخت.
 
که این جریان تحول پر شتاب حول محور تکنولوژی دیجیتال، با فرصت ها و چالش ها، امید ها و بیم های بی سابقه همراه می باشد.
 
عصر دیجیتال، عصری است پر آشوب که انسان از آفریده ی خودش عقب می ماند و خواسته یا ناخواسته سبک جدیدی از زندگی بشر در آن شکل می گیرد.

آیا تکنولوژی جدید را باید پذیرفت؟

انتشار و نفوذ تدریجی تکنولوژی جدید در جامعه به فرآیند تحلیل فایده و هزینه پذیره های بالقوه ی آن مرتبط است.
 
زیرا منافع پذیرش تکنولوژی جدید، در آینده رخ می دهد و افراد از لحاظ  سلیقه، ترجیحات،
 
درجه ریسک پذیری و دسترسی به اطلاعات متفاوت هستند,
 
به تبع آن سرعت نفوذ و انتشار تکنولوژی جدید در جامعه طی زمان متفاوت خواهد بود ,
 
و عوامل اقتصادی و غیر اقتصادی در سرعت انتشار تکنولوژی جدید موثر تاثیر گذار هستند.
در این بین مسئله مهم این نیست که آیا تکنولوژی جدید را باید پذیرفت و یا رد کرد بلکه آن است,
 
که آیا تکنولوژی جدید را باید امروز پذیرفت و یا اینکه آن را به آینده موکول کرد زیرا منافع
 
پذیرش تکنولوژی جدید به صورت جریان خواهد بود و وقتی که پذیرفته شد،
 
در زمان های آتی به صورت پیوسته نصیب پذیرنده می شود ولی هزینه های آن در زمان آغاز پذیرش رخ می دهد ,
 
و شخص باید آن را متحمل شود و برگشت ناپذیر است پس هزینه قطعی ولی منافع نامطمئن می باشد.

انتقال تکولوژی، سبک زندگی و اخلاق

زمانی که سخن از ورود تکنولوژی به جریان زندگی در کشور یا جامعه ی خاصی به میان می آید .
مفهوم انتقال تکنولوژی و اثرات آن بر سبک زندگی و اخلاق نیز مورد توجه قرار می گیرد.
 
انتقال تکنولوژی، مسئله‌ای مهم است که باید با توجه به توانمندی کشورها ارزیابی شود تا امکان کاربرد، جذب و انطباق آن با شرایط محلی افزایش یابد.
 
به بیانی دیگر، انتقال تکنولوژی باید امکان دسترسی و کسب تکنولوژی را برای کاربرد مؤثر آن
 
در توسعه اقتصادی و رشد کشورهای نسبتاً عقب‌مانده از نظر تکنولوژی، فراهم کند.
 
«اخلاق» در زبان فارسی، در مقابل دو اصطلاح «Ethics» و «Morality» به کار می‌رود.
 
به همین دلیل، این مفهوم هم به معنای هنجارها و ارزش‌های اخلاقی است و هم به معنای علمی که در مورد این هنجارها سخن می‌گوید,
 
و هم به معنای فلسفه‌ای که علم اخلاق را موضوع پژوهش خود قرار می‌دهد.
 
امروزه، نقش اخلاق در انتقال و توسعه تکنولوژی به دلیل تأثیری که فناوری های جدید بر
 
سبک زندگی انسان های می گذارند، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است.
 
معنایی که از نسبت اخلاق و تکنولوژی برداشت می‌شود، ارزش‌هایی اخلاقی است که در شکل‌گیری تکنولوژی مدرن نقش داشته‌اند.
 
معنای دیگری که از نسبت اخلاق و تکنولوژی به دست می‌آید، اخلاقی است که افراد دیگر با
 
تکنولوژی می‌بایستی رعایت کنند.
 
این امر، هم شامل افرادی است که تکنولوژی را به وجود می‌آورند و هم کسانی که آن را به
 
کار می‌برند و هم افرادی که آن را تحلیل و نقد می‌کنند.
 
در دنیای کنونی، رابطه‌ای مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت اقتصادی، اجتماعی،
 
سیاسی و فرهنگی از یک سو و سبک زندگی و مسائل اخلاقی از سوی دیگر، برقرار است.

 

۱۰ آرشیتکت برتر جهان

آرشیتکت

۱۰ آرشیتکت برتر جهان (بخش اول)

آرشیتکت یا مهندس معمار به کسی گفته می‌شود که نقشه کشی، طراحی و نظارت بر اجرای یک سازه بر عهده اوست.

در واقع آرشیتکت از شروع طراحی تا پایان پروژه بر همه بخش‌های مهندسی و محاسباتی نظارت دارد و هماهنگ کننده نقشه‌های معماری، محاسباتی و تاسیساتی است.

هر معمار قبل از طراحی، در ابتدا برای خود سبکی را انتخاب و طرح‌هایش را طبق شاخصه‌های همان سبک، مکتب و یا دوره ارائه می‌دهد.

سبک‌های معماری زیر مجموعه‌های دوره‌های معماری هستند.

معمولاً معمارها در طرح‌های خود امضاء دارند.

این بدان معناست که هر معمار سبک مشخص به خود را دارد و معمولاً فرم‌هایی که بیانگر هویت کار او هستند.

در این مقاله به معرفی ۱۰ معمار برتر جهان از نگاه متخصصان نشریه “تایم اوت” می‌‎پردازیم.

  1. سانتیگو کالاتراوا

سانتیاگو کالاتراوا

کالاتراوا یکی از مشهورترین مهندسین معمار معاصر است که در سال ۱۹۵۱ میلادی در اطراف شهر والنسیا اسپانیا متولد شده است.

او در والنسیا تحصیلات معماری خود را در مدرسه هنر و معماری به پابان رساند,

و پس از آن به موسسه فنی فدرال سوییس رفت و پس از اتمام تز دکترای رشته مهندسی ,

سازه تحت عنوان «چین خوردگی قاب‌های سه بعدی» به جرگه معماران پیوست.

موزهٔ علوم و هنر شهر والنسیا در اسپانیا، تالار موسیقی تنریفه در جزیره اسپانیایی تنریفه، موزه هنر میلواکی در ویسکانسین آمریکا و برج پیچنده در مالمو سوئد مهمترین آثار این  آرشیتکت هستند.

تالار موسیقی تنریفه
تالار موسیقی تنریفه

 

  1. رنزو پیانو

رنزو پیانو در سال ۱۹۳۷ در جنووا ایتالیا چشم به جهان گشود,

تحصیلات خود را در دانشکده معماری فلورانس آغاز کرد ,

در سال ۱۹۶۴ با پایان نامه‌ای در مورد «ساختمان‌های عربی در قسمتهای داخلی لیگوریا» فارق‌التحصیل شد.

او در دهه ۷۰ میلادی برای طراحی مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو با ریچارد راجرز همکاری داشت.

ولت‌اشتادهاوس
ولت‌اشتادهاوس

ساختمانهای اداری B&B italia در نووه دراته کومو، مرکز ملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو در پاریس،

ولت‌اشتادهاوس در کلن آلمان، ساختمان مرکز علم و تکنولوژی ملی هلند و ساختمان آکادمی علوم ایالت کالیفرنیا در سانفرانسیکو آمریکا,

از مهمترین آثار تکمیل شده این مهندس هستند.

  1. نورمن رابرت فاستر

فاستر در یک خانواده کارگری در شهر منچستر انگلیس زاده شد.

وقتی تنها ۱۶ سال داشت مرسه را ترک کرد و بهخدمت نیروی هوایی پادشاهی درآمد.

مشهورترین اثار او طرح گنبد مجلس ملی آلمان در برلین و بنای مشهور به «خیارشور» در لندن هستند.

برج خیارشور
برج خیارشور

ورشگاه نیوکمپ، مرکز تجارت جهانی (ساختمان شماره ۲)، فروگاه بین‌امللی

کویت و ساختمان پارلمان آلمان دیگر آثار مهم این ارشیتکت انگلیسی است.

  1. فرانک گری

فرانک گری در سال ۱۹۲۹ میلادی در یک خانواده یهودی در شهر تورنتو کانادا به دنیا آمد.

او در وجانی به آمریک مهاجرت کرد و در دانشگاه جنوب کالیفرنیا به تحصیل در رشته معماری پرداخت.

سال ۱۹۵۶ در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشتهٔ برنامه‌ریزی شهری پرداخت و هم‌زمان در دفتر ویکتور گروئن مشغول به کار شد.

او اکنون شهروند ایالات متحده و ساکن لس آنجلس است.

 

تالار کنسرت والت دیسنی
تالار کنسرت والت دیسنی

مهمترین آثار گری گالری هنر انتاریو در تورنتو، خانه رقصان در پراگ، جمهوری چک و تالار کنسرت والت دیسنی اشاره کرد.

گالری هنر انتاریو در تورنتو
گالری هنر انتاریو در تورنتو

 

  1. ریچارد راجرز

ریچارد جُرج راجرز معمار ایتالیایی‌تبار بریتانیایی است.

از وی به عنوان یکی از جسورترین و جریان‌سازترین معماران مدرن سده کنونی یاد می‌شود.

او در دانشگاه ییل درس خواند و مدتی با نورمن فاستر همکاری می‌کرد.

گنبد هزاره لندن
گنبد هزاره لندن

در سال ۱۹۹۹ گنبد هزاره لندن را طراحی کرد که در طراحی آن از صور فلکی الهام گرفته است.

ساختمان لویدزو و ترمینال ۴ فرودگاه مادرید دیگر شاهکارهای این هنرمند معاصر هستند.

ایران آرشیتکت

ایران آرشیتکت

ویژگی های ایران آرشیتکت

تاریخ ایران آرشیتکت  حداقل به ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد می رسد.

نمونه های شاخصی که در پهنه ی وسیعی از   کشورهای آسیایی غربی تا آسیای مرکزی را نیز دربر گرفته است.

ایران آرشیتکت انواع مختلفی از ساختار و زیبایی شناسی  از سنت های مختلف  از جمله خانه های روستای تا چایخانه ها، و پویون ها تا سازه های بسیار جالب,

که در دنیا نظیر ندارند را نشان می دهد.

ایران آرشیتکت  با تاریخچه ی  بسیار طولانی و پیچیده ای ، یکی از زمینه هایی است که بیشترین نقش را در فرهنگ جهانی ایفا کرده است.

این معماری سنتی هر چند که به طور موقت بخاطر سیاست های داخلی یا تهاجم خارجی منحرف شده است ,

با این وجود  پیوستگی و تداوم خود را در ارتباط با مسائل گوناگون به ویژه مسائل مذهبی  حفظ کرده است ,

در عین سادگی  به یک سبک بی نظیر دست یافته است که بیانگر عظمت و شکوه معماری ایرانی است .

 

اهمیت حفظ ارزش معماری ایرانی و معماری سنتی

با استفاده از معماری ایران می توانیم راه را برای آینده هموار کنیم با این امید که معماری ایرانی سهم زیاد ی در معماری روز و معماری غنی ایرانی داشته باشد.

بناهای ارزشمند ایرانی که توسط هنرمندان توانمند فرهنگی ساخته شده است بیانگر این است ,

که بنابه علی رغم  فقدان دانشگاه در زمان معماران سنتی ، این ساختمان ها از طریق تجربه ساخته شده اند.

 

 

 

ویژگی‌های معماری ایرانی

 

یکی از ویژگی های برجسته معماری ایرانی ، علاوه بر ویژگی های خاص خود مانند تناسب و زیبایی سردرها ، گنبدها و ایوان ها منطق ریاضی و عرفانی آن است.

از زمان های قدیم  درون گرایی و تمایل معماران ایرانی به حیاط  ها ، پادکست ها ، هشتی

یا کریاس ها ، گودال  باغچه ها  ، کلاه فرنگی ها,

که مکان های تجمع را احاطه کرده اند بخشی از منطق ایرانیان بوده است.

قبل از این که تخت جمشید ساخته شود، صدها ایوان و شبستان با ستون‌های چوبی و

سنگی در سراسر جهان متمدن آن روز ساخته شده بود،

ولی نخستین بار در تخت جمشید می‌بینیم که ستون‌ها تا آخرین حد ممکن از هم فاصله

گرفته‌اند با این که در بعضی از معابد کهن خارج از ایران مانند:

مصر، فاصلهٔ دو ستون چیزی نظیر قطر آن‌ها بلکه اندکی کمتر است.

معمار ایرانی قادر به ایجاد وسیع ترین دهانه ها  و ایجاد آرایش های مختلف و سرگرم کننده شد ,

به طوری که ساختمان  دو اشکوب به اندازه‌ای از هم دور شده که گویی اشکوب زیری بعدها بر آن افزوده شده‌است.

مزایای معماری ایرانی این است که به هیچ عنوان از مکان همگن هندسی برای پوشش استفاده نمی کند ,

از اصطلاحات و نام چفدها(قوس) و طاق‌ها و گنبدها در زبان فارسی پیداست که بیشتر به

شکل بیضی و تخم مرغ و بات (بیز) توجه داشته‌اند.

 

 

کمپانی ایران ارشیتکت

اولین بستر آنلاینی هست که در صنهت ساختمان که کارفرما و کسانی که جویای کار هستند را به هم معرفی می کند.

منظور از کارفرما چیست؟

کلیه کسانی که در ایران پهناور ما در حال ساخت و یا بهینه سازی ساختمان می باشند و به نوعی پروژه های ساختمانی دارند؛ کارفرما می باشند.

منظور از پیمانکار چیست؟

کلیه مهندسین رشته های عمران، معماری، شهر سازی و تاسیسات،

فارغ التحصیلان، دانجشویان، استادان دانشگاه و مدرسین رشته های ذکر شده به عنوان پیمانکار در سایت نام می نمایند.

پروژه های ایران آرشیتکت کار به چه صورت می باشد؟

تمامی پروژه هایی که در سایت موجود می باشد به دو صورت کلی اجرایی و ترسیمی دسته بندی می شوند,

و بر اساس سیاست های مورد نیاز کارفرمایان به پیمانکاران معرفی می شوند.

چرا ایران آرشیتکت را انتخاب کنیم؟

برای اینکه بدون واسطه از هر کجای ایران باشب میتونی با کارفرما در ارتباط باشید.

من چه جوری میتونم کار کنم؟

بر اساس توانایی هاتون شماره و آدرس پروژه کارفرما را دریافت می کنید,

و می توانید با تماس و مراجعه به محل پرونده با کارفرمایی که به توانایی شما نیاز دارند در ارتباط باشید.

مراحل و روند طراحی معماری

معماری

مراحل و روند طراحی معماری

اطلاعات معماری: در سراسر دنیا معماران حرفه ای هر کدام روشی خاص خود، برای طی کردن روند طراحی معماری دارند،

که این روش ممکن است در خصوص هر پروژه و هر موضوع جدید دستخوش تغییراتی شود.

سال ها تجربه کار و درگیری با پروژه های مختلف تجربیاتی را در اختیار آنها می گذارد تا

بتوانند برای طراحی یک اثر معماری راه های متنوع و مخصوص به خود داشته باشد.

اما در این میان یک معمار تازه کار و یا یک دانشجوی معماری از کجا باید شروع کند تا بتواند روند طراحی پروژه را پیش بگیرد؟!

قطعا در ابتدای راه شناخت مراحلی مشخص و پیروی از آن کمک خواهد کرد تا یک طراح تازه کار بتواند به جوانب مختلف کار آشنا شود,

و پس از کسب تجربه های بسیار مانند یک معمار حرفه ای عمل کند.

در این مطلب از چیدانه قصد داریم تا مراحل روند طراحی معماری را به صورت خلاصه با هم مرور کنیم. با ما همراه باشید.

تعریف و تشریح موضوع پروژه ( شناخت خواسته های کارفرما)

همانطور که در مطلب مراحل طراحی دکوراسیون داخلی گفتیم،

اولین مرحله از کار طراحی معماری نیز کسب اطلاعات در خصوص خواسته های کارفرماست.

قبل از هر چیزی طراح باید بداند که موضوع طرح و کاربری ساختمانی که قرار است طراحی شود چیست؟!

و کارفرما از فضای مورد نظر خود چه توقعاتی دارد؟! بنابراین سوالاتی که به وجود خواهد آمد این است که:

  • استفاده کنندگان از فضا چه کسانی هستند؟
  • چه نوع فعالیتی قرار است در آن اتفاق بیفتد؟
  • خواسته های ویژه کارفرما کدامند؟
  • و هر سوال دیگری از این دست که در مورد هر کاربری می تواند متفاوت باشد.

جمع آوری اطلاعات و شناخت سایت (زمین) پروژه

در این مرحله باید به بررسی شرایط سایت پروژه پرداخت و ابعاد، اندازه و همسایگی های زمین را شناخت.

طراح باید جهت گیری جغرافیایی و دسترسی های معبرهای عمومی آن را در نظر بگیرد.

میزان عبور و مرور پیاده و سواره را بشناسد و شرایط کالبدی (فیزیکی)، فرهنگی و اجتماعی محل قرارگیری زمین پروژه را شناسایی کند.

جمع آوری این اطلاعات کمک خواهد کرد تا معمار بتواند تصمیمات صحیح اتخاذ کرده و حتی در مراحل بعدی کار از آنها استفاده کند.

جمع آوری اطلاعات و شناخت اقلیم منطقه

معمار باید بداند که زمین پروژه در کدام یک از مناطق آب و هوایی قرار دارد.

تا بتواند برحسب شرایط محیطی دست به انتخاب مصالح و طراحی فضاهای ساختمان بزند.

همه ما خوب می دانیم که شرایط اقلیمی هر منطقه تاثیرات مستقیمی بر روی ساخت و سازهای آن دارد ,

و محدودیت هایی را در انتخاب گزینه های پیش روی طراح ایجاد می کند. بنابراین در این مرحله تجزیه تحلیل های لازم به خوبی صورت می پذیرد.

بررسی نمونه مورد های مرتبط اجرا شده

پس از کسب اطلاعات پایه ای نوبت آن خواهد رسید که طراح شروع به جستجو بکند و ساختمان های اجرا شده در شرایط مشابه پروژه خود را بیابد.

این شباهت ها می تواند در حوزه کاربری و یا اقلیمی باشد.

دیدن نمونه ای اجرایی و موفق به یاری طراح خواهد آمد تا بداند که در شرایط یکسان به چه نکاتی باید توجه کند.

بدیهی است که این بررسی ها تنها برای دیدن و ایده گرفتن است و انتظار می رود که باعث خلق اثری خلاقانه، نو و بدیع شود.

شکل گیری کانسپت و ایده های طرح

با توجه به تجزیه و تحلیل لیست اطلاعات به دست آمده از هر بخش، معمار کانسپت اولیه (مفهوم کلی) طرح را پیش روی خود می گذارد,

و برای اجرایی کردن آن ایده هایی کاربردی را مد نظر قرار می دهد.

در صورتی که کاربری فضا از اهمیت ویژه ی فرهنگی، اجتماعی برخوردار باشد کانسپت طرح اهمیت بیشتری خواهد داشت.

در پروژه هایی مانند بیمارستان ها و پایانه های مسافربری که روابط فضاها و رفت آمد در آن در اولویت قرار دارد ایده ها از رویکرد کاملا مفهومی فاصله می گیرد.

برنامه ریزی فیزیکی، طراحی دیاگرام روابط و عرصه بندی فضاها

تعیین ریزفضاهای ساختمان و مشخص کردن روابط آنها با یکدیگر باید به وضوح انجام بگیرد.

گرچه اعداد و ارقام اندازه های فضاها در مراحل بعدی ممکن است با توجه به شرایط ترسیمی و ... تغییر کند,

اما ترسیمات شماتیک (فرضی و بدون اندازه) جایگذاری فضاها لازم است.

معمار در این مرحله عرصه بندی فضاها را انجام می دهد.

فضاهای عمومی و خصوصی، خدماتی و اداری و.... را تقسیم بندی می کند و از محدوده قرار گیری آنها در پلان مطمئن می شود.

طراحی فضا و حجم ساختمان

برای طراحی فضا و حجم بنا ترسیمات شماتیک و ابتدایی، مفید و کاربردی خواهند بود.

این ترسیمات هم به صورت دو بعدی و هم سه بعدی به طراح اجازه میداد که تصویر ذهنی خود را پیاده کرده و از امکان پذیر بودن اجرای آن تا حدی مطلع شود.

با این کار می توان افکار اولیه طرح را در راستای اهداف پروژه بسط و گسترش داد.

طراحی حجم، نما و معماری داخلی ساختمان در این مرحله تا حد قابل قبولی پیش خواهد رفت و آماده ترسیمات دقیق خواهد شد.

ترسیم و ارائه مدارک و نقشه ها  (پلان، برش، نما، حجم سه بعدی)

هر ایده و طرح معماری برای اجرا شدن و به عینیت رسیدن نیازمند ترسیمات دقیق اجرایی در دو مرحله فاز یک و دو است.

نقشه های جزئیات بنا به سازندگان اجازه می دهند تا به طرح ذهنی معمار پروژه، کالبدی

فیزیکی ببخشند و به کمک مصالح آن را قابل لمس و قابل سکونت کنند.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و وجود نرم افزارهای متعدد این کار با سرعت و دقت بسیار زیادی انجام می شود.

مراحل طراحی پس از جمع آوری اطلاعات روندی موازی به خود می گیرند و گاهی ممکن

است با توجه به شرایط کار یکی از دیگری پیشی بگیرد.

اما به هر حال انجام همه مراحل الزامی است.